Bloggintresserade

tisdag 4 mars 2014

Dagens fiske

4 gäddor synade isen idag och en lossnade.tog upp vid halv fem tiden.Det kunde ju lönat sig att sitta till mörkret, men var nöjd ändå med den stora gäddan som kom idag.Det tycks ofta löna sig att fiska i stigande tryck för att få dom större gäddorna att hugga.Samma sak vad man än fiskar efter.Tycker mig ha konstaterat det flera gånger. Ingen regel utan undantag förstås,men dom större äter nog mera och oftare i stigande tryck.Även dom mindre är huggvilligare i stigande tryck och högtryck.Problemet är ofta att bra fiskeväder/tryckkurva inte passar med helgen då man är ledig:) Det är bara att försöka få ledigt då man tror fisket är bra.Vid val av betesfisk har det för mig nu blivit lite"man tager vad man haver",då jag varit för lat med att hitta ett bra ställe för mörtstugan,och ofta pimplat upp betesfisken på samma ställe jag ismetat/anglat efter gädda på,därför har det blivit mycket aborre som angel också.Tror inte heller att gäddan är speciellt kräsen av sig utan öppnar munnen för vad som bjuds ut när den ska äta.Tex Jens 10,7kg gädda tog på en mycket liten aborre.Min 7,9 kg idag tog på en"medelstor"mört.Det blir kanske nån fisketur till ännu,isen där jag hållit till har inte blivit speciellt mycket svagare under en veckas tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar